Angstklachten

Angst is een nuttige emotie die ons waarschuwt voor gevaren. Door deze emotie worden gevaarlijke situaties vermeden en blijven we veilig. Meestal gaat angst gepaard met lichamelijke reacties.

Angst

In deze blog lees je meer over de emotie angst en de functie hiervan. Iedereen krijgt wel eens te maken met angstklachten, wat kun je eraan doen? Het ervaren van angst is een nuttige emotie die ons waarschuwt voor bedreigingen en gevaren. Door deze emotie blijven we veilig.

Veelal gaat het gevoel van angst gepaard met diverse lichamelijke reacties o.a. verhoogde hartslag, hoge en oppervlakkige ademhaling, overmatig zweten, verhoogde alertheid en de neiging om weg te vluchten. Als we de emotie van angst niet zouden ervaren, dan zou dat gevaarlijke situaties voor ons kunnen opleveren. Het voelen van angst is dus een hele normale reactie van ons lichaam en ons brein.

Wist je dat er ook mensen zijn die constant angstig zijn of ze zijn bijvoorbeeld angstig voor dingen die niet gevaarlijk zijn. Heb jij regelmatig last van angst of paniek? Dan heb je wellicht te maken met onredelijke angsten of een angststoornis.

Angststoornis?

Er zijn vele gedachten die angst op kunnen roepen, ik noem er een paar: wat als ik een enge ziekte krijg, wat als ik het aan mijn hart krijg, wat als er iets mijn geliefde gebeurd, wat als ik mijn baan verlies, wat als er een wereldwijde crisis komt, wat als het niet meer goedkomt? Je voert in gedachten hele gesprekken met dat stemmetje in je hoofd. Helaas zijn deze gesprekken veelal doemgedachten en rampscenario’s die meestal niet uitkomen.

Als deze gedachten vervolgens eindeloos in je brein blijven rondmalen, dan is dat funest voor je gezondheid. In dit geval is angst een slechte raadgever, omdat je gedachten ervoor zorgen dat er een constante stroom van angst is. Dit leidt tot verhoogde stress in je lichaam, wat vervolgens leidt tot een overvloed aan stresshormonen in je lichaam. Dit heeft weer effect op je bloeddruk, je spijsvertering, je spieren en je algehele gesteldheid.

Angstsymptomen

Mentale klachten
bezorgdheid en onrust
gespannen en nerveus
prikkelbaar en irritatie
niet of slecht slapen door malende gedachten
verminderde concentratie
angst om controle te verliezen

Lichamelijke klachten
hoofdpijn
hartkloppingen
hyperventilatie, ademnood
beklemmend gevoel op de borst (er zijn mensen die denken dat ze een hartaanval krijgen)
duizelig of een gevoel van flauwvallen hebben
spijsverteringsklachten, misselijkheid en diarree
Tintelingen in armen en benen
Zweten
Trillen.

We ervaren allemaal de wisselende emtoties van vertrouwen en angst. Hoe wil jij je eigenlijk voelen? 

Last van Angstgedachten?

Doorlopende doemgedachten en angsten zijn een serieuze bedreiging voor je gezondheid en je vitaliteit. Elke vorm van onredelijke angst beïnvloed je leven op een ongunstige manier. Je wordt beperkt in wat je echt wilt, omdat je bang bent,  je stelt het maken van keuzes uit, omdat je bang bent de verkeerde keuze te maken. En zo wordt je wereld steeds kleiner en voel jij je misschien ook eenzamer.

In je lichaamsprocessen krijg je te maken met een overvloed van stresshormonen, dit zorgt voor verhoogde hartslag, gespannen spieren en je ademhaling versnelt. Doorlopend word je geplaagd door angstgedachten, wat als…., het zal toch niet…., ojee…., had ik maar…

 

 

Ben jij ook benieuwd hoe jij angst kunt doorbreken?

In onze coaching werken we aan het veranderen van angstige of negatieve gedachten, omdat dit een groot effect op je heeft. Het geeft je namelijk direct meer ontspanning en meer ruimte. Wil jij je gevoelens of je interne stemmetjes veranderen? Wil je meer weten over het veranderen van je gedachten? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een kennismaking met NLP.

 Wil je eerst meer lezen over hoe stress en angst ontstaat? Download hieronder het E-Book.

In dit E-book ontdek je hoe je:
✅ stresspatronen doorbreekt
✅ stressreacties een biologische oorsprong hebben
✅ je zelfherstellend vermogen versterkt
✅ negatieve gedachten verandert
✅ wat je stressvoorkeuren zijn
✅3 praktische oefeningen om angst te stoppen