Corona stress raakt ons allen!

In de afgelopen weken zijn we in een uitzonderlijke situatie terecht gekomen. Dat brengt de nodige onzekerheid en zorgen met zich mee.

Corona Stress raakt ons allemaal.

In de afgelopen weken zijn we in een uitzonderlijke situatie terecht gekomen. Dat brengt de nodige onzekerheid en zorgen met zich mee. Het zijn intense gebeurtenissen en iedereen ervaart stress. Wij mensen kunnen eigenlijk niet zo goed tegen dit soort situaties. 

Het gevoel van onveiligheid, onzekerheid en angst voor wat er gaat komen kan veel stress en angst oproepen. Het kan zich uiten in slecht slapen, rusteloosheid, nervositeit, verminderde  concentratie en een gevoel van onbehagen. Je zorgen maken over je eigen gezondheid, de gezondheid van dierbaren en de gezondheid van mensen in de hele wereld.

En ja ….. hoe gaat het straks verder met je werk, je bedrijf, hoe gaat het met de plannen die je had, wanneer mogen je kinderen weer naar school? Je weet niet wat je kunt verwachten. Dan is er ook nog dat thuiszitten, een periode van je aanpassen aan anderen, of als je alleen bent een periode van eenzaamheid. Juist nu missen we het contact met onze meest dierbare familieleden en vrienden.

Overspoeld met heftig nieuws

Dagelijks worden we overspoeld met nieuws over het coronavirus, de impact op de economie en al het leed dat het met zich meebrengt. Het is een periode van grote onzekerheid, het verlies van onze basisveiligheid raakt ons allemaal.

Op het moment dat we in de stress schieten, angstige gedachten hebben of als onze overlevingsreacties het overnemen, dan zal onze weerstand verlagen. Stress duwt namelijk de immuunreactie weg terwijl een ontspannen staat zorgt voor een sterk immuunsysteem. Het is dus van belang om zo ontspannen als mogelijk te blijven voor een optimaal werkend immuunsysteem.

Wat kun je doen om gezond te blijven?

Wat kun je doen om jezelf te beschermen? Hier volgen een aantal tips die je kunnen helpen om in een ontspannen staat te blijven:

1. Beperk het aantal nieuwsberichten
Je kunt heel de dag naar het nieuws kijken, de laatste updates volgen en artikelen lezen over het coronavirus. Dagelijks kun je grafieken over het aantal doden in NL en in de wereld bekijken. Dit nieuws zorgt ervoor dat je brein in een alerte en gespannen staat komt. Kijk of je dit kunt beperken door bijvoorbeeld 1 á 2 keer per dag te kijken, zo blijf je goed op de hoogte van het nieuws. En aan de andere kant door het aantal prikkels weg te nemen kun je meer ontspanning ervaren. Beter voor je immuunsysteem.


2. Betrouwbaar nieuws

Op dit moment gaan er veel nepberichten de ronde via facebook en andere social media kanalen. Daarnaast zijn er veel interpretaties en meningen van individuen en complottheorieën. Zorg dat je informatie uit betrouwbare bronnen haalt, juist nu. Vermijdt sensationele nieuwssites en houdt het bij informatie voorziening.

3. Zorg goed voor je lichaam

a. Eet gezond! Eet veel verse groente, vers fruit, gember, knoflook en noten. Beperk het eten van ongezond voedsel tot het minimum en beperk je alcohol gebruik.

b. Blijf in beweging! Volg op youtube bijvoorbeeld yogalessen, chi-gong of gebruik je hometrainer om in shape te blijven. Beweging is goed voor je lichaam het haalt je uit je gedachten.

c. Slaap goed! Zorg voor voldoende slaap, dit komt ten goed aan je immuunsysteem.

d. Ontspan! Bijvoorbeeld door te lezen, spelletjes, muziek spelen/luisteren, schrijven of dansen.

4. Blijf in verbinding
Bel je familie, vrienden, kennissen maakt contact en blijf met elkaar in verbinding. Natuurlijk is bellen, videobellen of appen niet hetzelfde als echt contact. We kunnen op deze manier wel met elkaar verbonden blijven en voorkomen we dat we heel erg eenzaam worden. Vraag om hulp als je dit nodig hebt, spreek je gevoelens uit en deel dit met je naasten.

5. Kijk je angsten aan
We zitten met elkaar in deze wereldwijde situatie. Wegrennen, negeren, doen alsof het er niet is, vluchten in een fantasiewereld of bagatelliseren van het probleem? Het zal onze situatie niet veranderen. Het aankijken en ervaren van je angsten, je verdriet, je boosheid en alle oncomfortabele gevoelens die je ervaart, bevordert je mentale gezondheid.

6. Beoefen dankbaarheid
Het beoefenen van dankbaarheid bevordert je mentale gezondheid. Schrijf dagelijks op waarvoor je dankbaar bent en waarom. Dit helpt je om je focus te verplaatsen van ellende naar de kleine fijne dingen die je ervaart. Dit zorgt voor een positieve focus.

7. Mediteer
Mediteer om meer in het hier & nu te zijn, dus uit je hoofd in je lichaam. Bij mediteren observeer jij je gedachten zonder een oordeel te geven. Mediteren leert je om dichter bij jezelf te komen, om te gaan met negatieve emoties en om te ontspannen.