Handmodel van de hersenen

Wil jij weten hoe je zelfverzekerder kunt worden, wil je minder stress ervaren, of wil jij je energie verhogen. Met een eenvoudige uitleg over de werking van ons brein wil ik je inzicht geven in hoe jij stress kunt managen. Lees hier meer over de werking van de verschillende delen van je brein en hoe jij je brein kunt aansturen.

Dan Siegel

Professor Dan Siegel is een grote naam in het veld van de neurowetenschappen en psychologie. Hij ontwikkelde het handmodel van het brein. Dit model geeft je diepgaand inzicht in de werking van je brein. Het mooie van dit model is, is dat als je meer weet over de verschillende delen van je brein, dan kan je leren om je aandacht te sturen. En daarmee kun je sturen op een ontspannen staat.  Als je dit regelmatig beoefent, dan kun je zelfs de functies en de structuur in je brein veranderen.

Laten we het handmodel is bekijken:

Neem je hand, doe je duim in het midden en doe je vingers over je duim. Dit is je hele brein. Het bovenste deel staat voor de Neocortex, als jij je vingers omhoog doet dan zie je het limbisch systeem, haal jij je duim weg dan zie je de hersenstam.

Ons brein is verbonden met het lichaam, je pols en je onderarm staan voor de wervelkolom, het zenuwstelsel en ons lichaam. Laten we het model doornemen en ontdekken hoe het jou kan helpen om stress te managen.

We nemen de verschillende delen door:

Het reptielbrein ofwel de hersenstam is ons oudste brein. Dit deel verwerkt informatie over ons lichaam en is cruciaal voor onze overleving. Het reguleert functies zoals ademhaling, temperatuur, hartslag, bloeddruk, spijsvertering en ook beweging.

Een belangrijk aspect van dit deel van ons brein, is dat het reageert op gevaar met vluchten, vechten en bevriezen. Ervaar je spanning, stress, onzekerheid of twijfel, weet dan dat de hersenstam betrokken is bij jou reacties en jou gedrag. Het is een reactieve staat van zijn.

De hersenstam werkt nauw samen met het zoogdierbrein ofwel het limbisch systeem. Samen creëren ze emoties die effect hebben op je lichaam. Deze delen van ons brein werken samen in de aansturing van gedrag, motivatie, emoties, herinnering en interactie.

In dit deel van het brein bevindt zich de amygdala, ook wel het angstcentrum genoemd. De amygdala beoordeelt informatie die via onze zintuigen naar binnen komt als veilig of onveilig. De betekenis van de informatie die binnenkomt zorgt ervoor dat we ontspannen blijven of dat we gestrest raken.

Het limbisch systeem werkt nauw samen met de neocortex, specifiek in het maken van maken van mappen. Mappen over hoe wij de buitenwereld waarnemen via onze zintuigen (kijken, horen, voelen, proeven en ruiken). Een belangrijk deel van de neocortex is de prefrontale cortex. Dit is het deel dat betrokken is bij de integratie en verwerking van al onze ervaringen. Deze zit ongeveer op de nagel van je middelvinger.

Vechten, vluchten of bevriezen:

Wat er gebeurt bij een gevaar is dat de primitieve delen van je brein het overnemen. Door te vluchten of te vechten of te bevriezen. En zo zie je dat het deel, van ons brein wat zorgt voor verwerking van ervaringen, niet meer verbonden is. Op deze manier ontstaat er een disconnectie. Wat leidt tot automatische reacties uit de primitievere delen van ons brein, namelijk het zoogdierbrein en reptielbrein.

Omdat ons brein informatie als onveilig ervaart reageren we automatisch en gestrest. Dat heeft direct effect op ons hele lichaam, angstreacties, zorgen ervoor dat er stresshormonen in ons lichaam komen, onze spieren spannen zich aan en onze hartslag gaat omhoog.

Je kunt de verbinding in je brein terugbrengen op een aantal eenvoudige manieren. Ga terug naar je ademhaling….. en blijf bij je ademhaling totdat je weer ontspanning ervaart. Nu je weet hoe het brein werkt, zal je makkelijker in staat zijn om op te merken welk deel van je brein actief is.

In onze NLP coaching werken we met je brein en de aspecten om je brein anders aan te sturen? Meer weten ? Neem vrijblijvend contact op voor een kennismaking met NLP.