Stress symptomen

Onze levens zijn stressvol en er zijn een vele uitdagingen om ons niet gestrest of angstig of te voelen. Iedereen komt wel is eens in een situatie terecht die je als stressvol of zelfs traumatisch kan omschrijven. Alle ervaringen die we opdoen in ons leven hebben een uitwerking op onze mentale en fysieke gezondheid. Lees in dit artikel waar stress symptomen vandaan komen.

Altijd gestrest voelen?

Vroeg of laat krijgen we allemaal te maken met milde of ernstige stress. Wat ik bedoel met stress is de biologische reactie van ons lichaam op een bedreiging of op een gevaar. Want als er gevaar is dan rennen hiervan weg, we gaan de strijd aan, we trekken ons terug of we voelen ons uit balans. Door dit gevoel van onveiligheid kunnen we ons altijd gestrest blijven voelen.

Stress ontstaat in het brein wanneer we vechten tegen wat zich voordoet in het leven en we dat vervolgens niet accepteren. We beschadigen hiermee niet alleen onszelf, we beschadigen vaak ook onze relaties. Dus hoe kunnen we omgaan met stress zonder dat het ons leven negatief beïnvloed?

Mindset van weerstand

Stress en angst zijn niet het zelfde zijn, ze komen meestal en vaak samen voor en lokken elkaar uit. Stress komt voort uit dat iets niet zou moeten gebeuren (een werkelijke gebeurtenis) en wanneer iets niet zou moeten gebeuren ontstaat er een mindset van weerstand of een blokkade. En dit is het gevoel wat we bestempelen als stress. Je zou dus kunnen stellen dat we vechten tegen hoe ons leven zich ontvouwt en hoe het op dit moment is. We willen eigenlijk invloed hebben over iets waar we geen invloed op hebben.

Angst en stress symptomen

Hoe ontstaan angst en stress symptomen? Angst komt voort uit het gevoel dat er iets staat gebeuren wat niet zeker is (scenario’s en gedachtes). Het zijn rampgedachten en als we onze gedachten geloven, dan slaan we op de vlucht, of vechten of dit uit zich in boosheid, of we ontkennen het en steken onze kop in het zand.

We zijn dan niet in staat van het leven te genieten, zoals het komt. Bij zowel stress en angst, is onze innerlijke waarneming dat we ergens anders willen zijn dan dat we zijn. We zijn niet gelukkig, niet voldaan en niet tevreden met wat het leven ons biedt in het huidige moment. Hierdoor zijn we gedwongen om met de huidige situatie om te gaan, waar we eigenlijk van weg willen. We zijn hier maar ons brein is ergens anders. Vervolgens dwalen we rond in gedachten over het verleden of creëren we negatieve scenario’s voor de toekomst. We raken hiermee de verbinding met ons lichaam kwijt.

Stress is een automatische reactie

Aanvullend op stress en angst ervaren veel mensen ook trauma’s. Of iemand last heeft hiervan is niet altijd makkelijk te zien en is per persoon verschillend. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand die een auto ongeluk heeft gehad jarenlang angst ervaart om weer auto te rijden, terwijl een ander al na een paar weken nergens meer last meer van heeft.

Realiseer je dat stress en angst automatische reacties van je lichaam zijn. Je eigen reacties of die van een ander bekritiseren of deze als een zwakte zien is eigenlijk heel pijnlijk, je hebt er namelijk geen controle over.

Je kunt stellen dat een reactie op stress en trauma een positieve reactie van ons lichaam is, en zeker geen negatieve. Het is een reactie van ons lichaam om onszelf te beschermen. Onze basisreactie op gevaar wordt automatisch geactiveerd om te kunnen overleven. Het is niet mogelijk om zonder deze reactie door het leven te gaan. Hoe zeer we ook proberen om onszelf te beschermen tegen traumatische gebeurtenissen, we kunnen niet voorkomen dat het ons overkomt.