Stress verminderen? 8 tips hoe je gezondheid blijft.

Wat wij stress noemen is een beschermende reactie van ons brein op een bedreiging of een gevaar. De stressreactie wordt aangestuurd door de amygdala, die zich bevindt in het oerbrein (limbisch systeem). Deze beschermende reactie van de amygdala geeft een sein aan ons lichaam om te vluchten of vechten (alertheid). En is het gevaar te groot dan krijgt ons lichaam de reactie van bevriezen (= samentrekken).

Vluchten, vechten en verstijfen zijn reacties van de stressrespons. Deze reacties van ons brein hebben tot doel de situatie te overleven. Als het gevaar geweken is, kan ons systeem weer tot rust komen en keren we terug naar een natuurlijke staat. Of toch niet? …

Stressrespons

Op het moment van een gevaar, slaan we op de vlucht, we gaan vechten of we bevriezen, allen reacties van de stressrespons. Ons brein is geprogrammeerd om de situatie te overleven, het wordt ook wel de overlevingsrespons genoemd.

Deze automatische reacties worden aangestuurd vanuit het oerbrein. En kan door uiteenlopende situaties worden uitgelokt, bijvoorbeeld een hoge werkdruk, een overvol privé leven, onzekerheid, piekeren, perfectionisme, een heftige gebeurtenis, constant twijfelen, trauma, gevoelens van eenzaamheid, ziekte en angst.

Stress management

De stressrespons zorgt ervoor dat je immuunrespons wordt onderdrukt. Je lichaam wordt telkens voorbereid om in actie te komen. De hormonen als cortisol, adrenaline en noradrenaline komen vrij in je lichaam en zorgen voor een opperste staat van alertheid.

Misschien kun je je voorstellen dat wanneer deze reacties te lang aanhouden stress chronisch wordt. Ons lichaam komt niet meer tot rust en dit heeft nadelige gevolgen voor ons hele systeem. Het doorbreken van deze reacties is ‘de’ manier om spanning te verminderen.

Spanning verminderen

Elke keer als ons zenuwstelsel door interne of externe prikkels wordt uitgelokt komt ons lichaam automatisch in de vecht-vlucht-of bevriesstand. Als je de stressrespons doorbreekt en in een ontspanning kunt blijven zal je op een positieve manier invloed uitoefenen op je gezondheid. Onderstaande oefeningen kunnen je alvast op weg helpen in e weg naar ontspanning!

De beste 8 gezondheidstips! Hier lees je ze:

 

Tip 1 : Stop met jezelf wegcijferen

Mensen die zichzelf wegcijferen en zich niet uitspreken over wat ze echt willen, geven hun brein een signaal: conflict vermijden ofwel situatie of persoon uit de weg gaan, dit roept regelmatig een vluchtreactie op.

Hoe doe je dat? spreek jezelf bewust uit zodat het in lijn is met je denken, doen en voelen. Jezelf uitspreken,….. hoe uitdagend het soms ook is, het komt ten goede van je gezondheid.

Tip 2 : Stop met geïrriteerd zijn

Mensen die zich overal aan irriteren geven niet alleen hun brein maar ook hun sociale omgeving het signaal van gestrest zijn. Het is een typische vecht-reactie welke op de lange termijn ook kan zorgen voor boosheid en  irritaties in je lichaam (huidirritatie en ook allergische reacties).

Hoe doe je dat? Merk je op dat je snel geïrriteerd bent? Weet dan dat je stressrespons actief is. Neem 5 diepe ademhalingen en laat ‘het’ helemaal los (wat het dan ook is).

Tip 3 : Stop je gevoel van gejaagdheid

Het gevoel van haast en gejaagdheid is een typische uiting van de vlucht-respons. Zoveel mogelijk op een dag willen doen, blijven doorgaan, drukke gedachten, lijstjes en niet in het hier en nu aanwezig zijn, zijn de kenmerken van dit gevoel. Je gaat als het ware als opgejaagd wild door het leven. Je kan hierdoor uiteindelijk belanden in een chronische stressreactie.

Hoe doe je dat? Stop met wat je allemaal wilt doen of moet doen, van jezelf. Wees je bewust van het hier en nu. Neem het huidige moment zoals het komt, leg de lat wat lager en je zult direct meer ontspannen.

Tip 4 : Stop je uitstelgedrag

Veel mensen vertonen in meerdere of mindere mate een vorm van uitstelgedrag. Zowel in werk als in privésituaties wordt er van alles uitgesteld. Op deze manier komt er steeds meer op je af omdat je geen beslissingen neemt. Uitstellen is eigenlijk een vorm geen verantwoordelijkheid nemen in het huidige moment. Dit geeft een signaal aan je brein van vluchten-of- bevriezen.

Hoe doe je dat?
Bij elke te nemen beslissing neem je deze. Of dit de verjaardag van je tante betreft waar je niet heen wilt, of een moeilijke email van een klant, of het leren van een nieuwe taak, die je niet leuk vindt? Begin eraan en stop je stressreactie.

Tip 5 : Eet met regelmaat

Als je honger hebt wordt er een sein aan je brein gegeven dat er onvoldoende brandstof aanwezig is. Ook al heb je een volle koelkast, dit roept een stressreactie in je lichaam op. Immers er dreigt een tekort aan voedsel. De stressrespons wordt actief en als gevolg hiervan kan dit je gezondheid ondermijnen. Terwijl je het niet eens weet.

Hoe doe je dat? Zorg voor een goede balans in je eet -en drink patroon. Drink voldoende water, verse groentes en fruit. Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid die je tot je neemt, wel dat je regelmatig je lichaam de juiste signalen geeft dat er voedsel en brandstoffen aanwezig zijn.

Tip 6 : Stop met piekeren

Je altijd en overal zorgen om maken. Over je werk, over je geliefde, over je kinderen over de wereld en alle problemen die je maar kunt bedenken. Je kan er bijna zeker van zijn dat je brein in een chronische stressrespons blijft hangen. Je lichaam reageert op alle angstige gedachten over wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Je herstellend vermogen wordt chronisch onderdrukt.

Hoe doe je dat? Piekeren vindt vooral plaats in je gedachten. Hoe stop je je pieker gedachten? a) Neem een diepe ademhaling, voel je voeten op de grond en zorg dat je in het hier en nu bent. Stel jezelf de vraag: is mijn gedachte NU echt waar. b) Verander je focus in: wat gaat er wel goed! c) Zorg dat je meer in je lichaam aanwezig bent, ga sporten of naar de yoga!

Tip 7 : Doe geen werk wat je niet leuk vindt

Je werk kan je stress opleveren in periodes van drukte. Het gaat niet zozeer om drukte op je werk, of dat je hard werkt wat de stressrespons oproept. Als je je werk leuk vindt kan je dit er allemaal bij hebben zonder dat je stressreactie actief is. Het wordt pas uitputtend als je niet leuk vindt wat je doet, oordelen hebt over wat wel of niet goed gaat, jezelf met tegenzin naar je werkt sleept en je interne conflicten hebt en integriteits issues. Kans op chronische stress en burn-out nemen toe!

Hoe doe je dat? Ga het gesprek aan met je werkgever en kijk naar een oplossing. Kom je er niet uit, ga solliciteren, doe het er zijn meer banen op de wereld. Onthoud dit: Je loon weegt niet op tegen je gezondheid. Gezondheid is belangrijker dan geld het is onbetaalbaar.

Tip 8 : Drink voldoende water

Water drinken is belangrijk voor je lijf om afvalstoffen uit je lichaam te spoelen. Het drinken van 1,5 liter water per dag wordt dan ook door diverse deskundigen aangeraden. Begin de ochtend met een glas water.

Hoe doe je dat? Vermijd dranken als cola, sinas en sappen uit pak. Drink water en verse kruidenthee.