Wat is gezond leven?

Inmiddels staat het internet bomvol met ontelbare artikelen, leefstijlen, diëten en recepten. Je kunt werkelijk alles vinden van killerbody tot gezondheidsfreak, van vegetariër tot flexetariër, van actieve meditaties tot yin yoga. Er zijn ongelofelijk veel trends op het gebied van gezondheid en ze wisselen elkaar razendsnel af. Het nadeel is dat er veel verwarring ontstaat over gezondheid en voeding. Adviezen zijn tegenstrijdig, experts hebben niet dezelfde mening en inmiddels zie je door de bomen het bos niet meer. Toch is gezond zijn niet zo moeilijk als je denkt. Het enige wat je hoeft te doen is te leren luisteren naar je lijf. Dat klink makkelijk toch? maar er is meer,…

Gezond leven is:

Een goede gezondheid is het hebben van een overvloed aan vitaliteit, energie en je lekker voelen, dit zonder ziektes en ongemakken. Iedereen wil toch fit en vitaal blijven en op een gezonde manier oud worden? Hoe kan het dan zijn dat gezonde mensen gezonder zijn dan anderen mensen? En wanneer werd gezond zijn eigenlijk zo complex? Wat is het geheim van gezonde mensen? Wat doen gezonde mensen significant anders dan minder gezonde mensen? Wat is nou het echte verhaal? Hier lees je de gezondheids- tips voor je body & mind.

BODY Geheim 1: Zorg voor gezonde darmen

Het is van groot belang om erachter te komen welk voedsel bij je past. Van welk voedsel krijg je energie? Welk voedsel voel je je lekker door en zorgt ervoor dat je een goede spijsvertering hebt? Als je dit ontdekt, welk voedsel goed voor je is en welk voedsel slecht voor je is, dan weet je wat je kunt eten. Slechts één soort slecht voedsel kan je vitaliteit en gezondheid saboteren. Je darmen en darmflora hebben een grote invloed op je gezondheid.

Geheim 2: Drink voldoende water

Zoals je weet bestaan wij voor het grootste deel uit water. Je kunt stellen dat dit onze meest essentiële voedingsstof is. Water zorgt ervoor dat de afvalstoffen ons lichaam kunnen verlaten. Zonder voldoende water kan je lijf niet optimaal functioneren. Drink dagelijks ruim voldoende water.

Geheim 3: Vermijd suiker

Het kan een hele uitdaging zijn om suiker te vermijden het zit bijna overal in. Weet dat suiker schade toebrengt aan je gezondheid. En een hoge suikerinname wordt in verband gebracht met vele ziektes. Als je gezond en energiek wilt zijn moet je controle hebben over je bloedsuikerspiegel.

Geheim 4: Blijf in beweging

Je hoeft niet uren per dag te sporten, maar zorg ervoor dat je elke dag beweegt minimaal 15 á 30 minuten per dag. Dat kan van alles zijn, de sportschool, een yogales, joggen of een stuk wandelen. Houdt je lichaam soepel en in conditie.

Geheim 5: Eet echte voeding

Eet verse groenten en fruit die rijk zijn aan antioxidanten, evenals vette vis, noten en zaden. Het zal je kansen vergroten om in een optimale gezondheid te leven en langer te leven. Dus maak van je goede voedselkeuzes een gezonde gewoonte.

MIND

Geheim 6: Leef in het hier en nu

Laat het verleden los en neem het leven zoals het NU komt. Het is niet goed voor je emotionele, mentale en fysieke gezondheid om te leven met schuld, schaamte, spijt en had-ik-maar. Leer in het hier en nu te leven het is het enige moment wat bestaat. Meditatie, ademhalingsoefeningen en mindfulness kunnen je helpen meer in het hier en nu aanwezig te zijn. Het zal bezieling en verdieping geven aan je leven en dat komt ten goede aan je gezondheid.

Geheim 7: Wees optimistisch

Optimistische mensen zijn flexibeler en kunnen beter omgaan met tegenslagen en stress. Leer hoe je je gedachten kunt aansturen. Leer hoe je je gemoedtoestand kunt beïnvloeden. En focus op het positieve wat het leven je te bieden heeft. Negatieve gedachten hebben geen goede invloed op je lichaam. Wordt meester van je gedachten en houdt daarmee de chemie van je lichaam op peil. NLP is hiervoor een zeer geschikte methode.

Geheim 8: Omring je met liefde

Sociale relaties zijn ontzettend belangrijk. Omring je met familie en vrienden en zorg dat je ondersteunende en gezonde relaties hebt. Niet alleen voor je mentale gevoel van welbevinden, maar zeker ook voor je fysieke gezondheid. De impact van liefde op onze gezondheid is erg groot.

Geheim 9: Manage je stresslevels

Ons brein reageert op gevaar (of stress) met de ‘vecht of vlucht’-reactie. De hormonen die hierbij vrij komen zijn cortisol en adrenaline. Het zorgt ervoor dat we sneller kunnen denken en handelen. Deze hormonen zijn in kleine hoeveelheden bruikbaar, echter bij langdurige stress kunnen ze destructief worden en je immuunsysteem ondermijnen. Om deze hormonen te beperken, is het beheersen van stress essentieel.

Geheim 10: Doorbreek je routines

Als je doet wat je altijd doet, dan zal je ook altijd hetzelfde resultaat krijgen. Dus hoe vaker je je patronen doorbreekt hoe beter dit voor je is. Altijd hetzelfde doen brengt je in een sleur, een routine, je wordt een soort robot. Het regelmatig uit je comfortzone stappen zorgt ervoor dat je in beweging blijft en metaal blijft groeien. Het prikkelt niet alleen je geest, het maakt je energieker, zelfverzekerder en creatiever. Dus neem is een andere route naar huis, ga is iets geks doen, veranderen je huiskamer om maar wat te noemen. Begin klein en maak het steeds groter.

Geheim 11: wees congruent

Zorg dat je overtuigingen, je strategiën en gedragingen volledig met elkaar in overeenstemming zijn. Als je volledig congruent bent, werkt alles mee. Dit komt ten goede van je algehele gezondheid.