Zelfvertrouwen vergroten?

Het hebben van zelfvertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor succes en geluk. Wil je meer zelfvertrouwen krijgen of je zelfvertrouwen vergroten? Ontdek in zeven stappen hoe je meer zelfvertrouwen kunt krijgen.

In deze blog geven we je de beste tips om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen en geven we je een aantal oefeningen waarmee je zelfstandig aan de slag kunt. Dus wil je je zelfvertrouwen verder ontwikkelen of wil je je zelfvertrouwen vergroten, ook in uitdagende situaties lees dan verder.

Werken aan zelfvertrouwen: een voorwaarde voor geluk?

Iedereen voelt zich weleens onzeker en iedereen ervaart weleens zelfvertrouwen, dat scheelt per persoon en per situatie. Eigenlijk kun je stellen dat de meeste van ons beginnen met geen of weinig zelfvertrouwen. In onze ontwikkeling naar volwassenheid, worden sommigen van ons door inspanningen moedig, stoer of extravert. En er is ontdekt dat als jij hetzelfde doet als deze zelfbewuste mensen, jij ook dezelfde gevoelens van zelfvertrouwen kunt ontwikkelen.

Zelfvertrouwen betekenis?

Zelfvertrouwen is heel belangrijk, maar wat is eigenlijk de definitie van zelfvertrouwen? Vertrouwen hebben in jezelf? Je ontspannen voelen in uitdagende of stressvolle situaties? Stoer zijn? Moedig zijn? En is zelfvertrouwen iets wat je uitstraalt of iets wat van binnen zit?

“Zelfvertrouwen is de mate waarin je vertrouwen hebt in jezelf, in je kunnen, in je lichaam en in je eigenwaarde”.

Vaak hebben mensen met wat minder zelfvertrouwen een negatief beeld over zichzelf of over hun capaciteiten. Dat wil niet zeggen dat dit persé de werkelijkheid is, het wordt wel als de werkelijkheid ervaren.

Zelfvertrouwen in 7 stappen: zeven tips

Kijk, het is ieder geval zo dat….als je meer zelfvertrouwen wilt, dan zal je zelf onderzoek moeten doen. Wanneer voel je je zelfverzekerd en wanneer juist niet? Wat zou je kunnen doen om je gevoel te veranderen? Hier zijn de zeven tips:

Tip 1: Verander je interne Stem

Ok,… let goed op! Als je jezelf onzeker voelt, wat zegt dat interne stemmetje dan tegen je? Nou, wat zegt het? …..Schrijf dit is een week op voor jezelf. Stel je jezelf vragen als:

1) is dit echt waar?
2) kun je zeker weten dat dit waar is?

En kijk eens hoe je deze zinnen kunt veranderen. Wat zou een krachtige zin zijn voor jou? Wat zou je stemmetje beter tegen je kunnen zeggen? Schrijf deze ‘power’ zinnen voor jezelf op en zeg deze 4 keer per dag hardop minimaal 2 weken.

Tip 2: Verander je gemoedstoestand

Van welke muziek wordt jij ontzettend blij, gelukkig, ontspannen? Ken je dat … je hoort een nummer en ineens ben je terug daar op dat mooie moment. Ok,.. pak dit nummer er even bij en zet de muziek lekker hard aan. Ervaar nu eens waar je dit precies in je lichaam voelt. Roep dat gevoel telkens weer op totdat je dit gevoel ook kunt oproepen zonder de muziek. Breng dit gevoel in je lichaam op elk gewenst moment. Oefen dit minimaal 2 keer per dag in de komende week in de eerste week met muziek erbij.

Tip 3: Leer van een expert!

Realiseer jezelf dat iedereen weleens over iets onzeker is, dat het bij het leven hoort niks om je zorgen over te maken dus of om jezelf kwalijk te nemen. Kijk eens naar een ander, hoe gaat een andere persoon ermee om? En als je iemand treft die dat heel goed kan vraag dan gewoon; hoe doe je dat? Je zult verbaast staan over het antwoord.

Tip 4: Gebruik de Mind&Body connectie

Als je minder zelfvertrouwen ervaart is dit vaak ook aan je lichaamshouding te zien of te voelen. Verander je lichaamshouding, je brengt je kin omhoog, je schouders recht, borst open (en naar voor), breng een glimlach op je gezicht…. En combineer dit met tip 1 en 2.

Tip 5: Gebruik Mindfulness

Ga naar je ademhaling, neem een diepe inademing en neem bij de inademing meer ontspanning mee dan bij de uitademing. Je komt hierdoor meer in je lichaam en minder in je hoofd waardoor dat stemmetje meer op de achtergrond komt. Ga maar eens ervaren… Lekker stil hè! Of is het nog een uitdaging voor je? Blijven oefenen tot het je lukt. Een zin die je hier kan helpen is: wat zal mijn volgende gedachte zijn?

Tip 6: Compassie voor jezelf

Wees zacht voor jezelf, er is niks mis met je. Alleen als jij dat jezelf wijsmaakt of telkens blijft herhalen tegen jezelf dat je het niet kunt, dat anderen beter zijn ect.. Je brein volgt gewoon die instructie op die je geeft, geef je brein dus een goede instructie. Je kunt dus maar beter zacht zijn voor jezelf.

Tip 7: Doorbreek je patroon

Spring tien keer op en neer en zeg tegelijk: mijn naam is (je naam) en ik zie (benoem situatie) als een avontuur. Ik heb er zin in. En… leuke oefening hè?

Gelukt? Wil je aan de slag met tips om je zelfvertrouwen te vergroten?